Britten passen steeds meer ‘doe-het-zelf’ toe op hun gebit
De crisis binnen de Britse National Health Service (de publieke gezondheidszorg) is reeds geruime tijd aan de gang. Het dwingt Britten die geen private tandarts kunnen betalen en die meerdere jaren moeten wachten op een afspraak ertoe om zelf het heft in eigen handen te nemen. Dit gaat zo ver dat sommigen ondertussen extreme maatregelen nemen.
Zo kon mevr. Caroline Pursey (63) ondanks ernstige pijn geen afspraak verkrijgen bij de diensten van de National Health Service. Zij ging uiteindelijk over tot het eigenhandig trekken van 12 van haar tanden met een tang toen ze hoorde dat er een wachttijd van drie jaar was om een afspraak te verkrijgen en zij geen hulp kreeg bij de spoeddiensten.
De NHS heeft momenteel een schrijnend tekort aan artsen, verpleegkundigen en paramedici in combinatie met een gebrek aan apparatuur en verouderde infrastructuur. Dit alles door jarenlange besparingen en te weinig investeringen. Er zijn ondertussen gigantische wachtlijsten voor behandelingen en operaties (meer dan 7 miljoen mensen staan op een wachtlijst) en de vergoedingen voor tandartsen die werken binnen het NHS-systeem zijn enerzijds te simplistisch en anderzijds totaal niet concurrentieel.
Hoewel een deel van de bevolking zich alsnog tot de private markt richt en dus de verhoogde prijzen daar kan betalen, blijven diegenen met minder middelen achter bij de gebrekkige NHS.
Zij dienen dan ofwel jarenlang te wachten in de hoop een afspraak te versieren of zullen – zeker bij ernstige klachten – zelf trachten iets te doen. Volgens de British Dental Association heeft 8 op de 10 tandartsen sinds de Covid19-pandemie deelgenomen aan doe-het-zelf-tandheelkunde.
Dat dit wel degelijk gebeurt wordt ook aangetoond door Dental First Aid-kits die worden aangeboden bij een apotheekketen. Hierin is een vulmiddel voor beschadigde tanden voorzien, lijm om een kroon opnieuw vast te zetten en een steriele container om een verloren tand in te bewaren tot je bij de tandarts geraakt.