Verslag van DOMA congres

Efficiënte labocommunicatie ten voordele van de patiënt

Op donderdag 5 december kwamen een veertigtal tandartsen samen bij Lamot te Mechelen voor het najaarscongres van DOMA. Deze namiddag bestond uit een voordracht door collega Walter Van Breda en een interactief debat tussen tandartsen en tandtechniekers. Het congres stond in teken van de optimalisatie van de communicatie tussen tandarts en tandtechnieker.


Volledige informatie - snel en correct werk

Na de voordracht vormden 4 labo’s een panel. Deze labo’s waren Pevo Dinkels, Elysee-Unident, Digital DC en Laboleen. Het debat werd geopend met de gekende tandartsfrustratie: “tijd”. Over het algemeen ervaren tandartsen regelmatig dat hun werken te lang onderweg zijn. Of als ze juist veel tijd geven, dat er pas last-minute aan hun werk wordt begonnen. Vragen van labo’s over bepaalde werken komen soms de dag voor ze af moeten zijn. Mochten deze vragen komen de dag na dat patiënt gezien werd door de tandarts, dan zit deze patiënt nog fris in het geheugen. Door deze discussie kwam een essentieel probleem naar voor. Labo’s ervaren dat bij veel inkomend werk belangrijke informatie ontbreekt. Hoe vollediger een nieuwe opdracht binnenkomt, hoe sneller het werk correct opgeleverd kan worden. Dit betekent dat de tandarts zijn labo-opdrachten grondig moet nalezen voordat ze verstuurd worden. Duidelijk schrijven is ook belangrijk.

 

Streef naar open communicatie

De communicatie moet niet alleen volledig zijn, maar ook open. Labo’s hebben vaak wat schroom om aan “hun goede klanten” kritiek te geven. Veel tandartsen kennen daardoor de frustraties van hun labo niet. En daar moet aan gewerkt worden, vindt moderator Walter Van Breda. Hij stelde aan iedere tandarts voor om eens een bezoek te brengen aan zijn/haar labo. Een manier om de relatie te verbeteren. Een relatie die open communicatie en kritiek toelaat, is in het voordeel van de patiënt. Tip: neem geen alginaten op vrijdag, als die dan pas maandag kunnen uitgegoten worden !

 

Over- of onder-occlusie?

Sommige labo-werken worden in onderocclusie aangeleverd, zodat de tandarts minimaal moet inslijpen: op korte termijn lijkt dit een meerwaarde, omdat het werk blijkbaar onmiddellijk past, maar zal op lange termijn de stabiliteit van de occlusie niet ten goede komen. Ook hier weer: bespreek met je labo wat je verwacht en geef vooral feedback. Dit punt kwam geregeld terug als opmerking van het labo: we horen enkel achteraf nog iets als het niet goed was. Er is nood aan positieve feedback (klinische dia’s, korte mail …). Veel tandartsen ervaren inslijpen als een vervelende job.

 

Kleurbepaling in labo of in praktijk?

Alle partijen vinden het een meerwaarde als de patiënt rechtstreeks gezien wordt door de technieker. Maar dit gebeurt het best in het labo: vele labo’s hebben hiervoor een speciale ruimte ingericht met de juiste belichting. Deze belichting is niet altijd zo optimaal bij de tandarts als in het labo.

 

Beetrelatie

Hier blijkt uit een overzicht van de labo’s dat er ongeveer 70% van de beetregistraties niet optimaal zijn. Dit ongelooflijk hoge cijfer kwam bij iedereen in eerste instantie ongeloofwaardig over, tot de labo’s meer informatie gaven. De wasbeten kloppen niet of zijn vervormd. Info over ingipsen ontbreekt (tip: latje voor bipupillaire lijn), afdrukken te onzuiver (luchtbellen) zodat er geen optimale repositionering mogelijk is … Het is duidelijk dat dit leidt tot meer inslijpen aan de behandelstoel of tot een complete “make over”. De opnieuw te starten werken lopen op tot 4 à 5% en zijn een meerkost (of een verliespost) voor iedereen.


Conclusie

Op 5 december kwam tot uiting dat een open communicatie tussen tandarts en tandtechnieker heel wat “frustraties” kan verhelpen. Het stressniveau gaat hierdoor naar beneden en de efficiëntie wordt hoger. Dit komt alleen maar de kwaliteit van het werk ten goede. Zowel de aanwezige tandtechniekers, tandartsen als industrie waren zeer enthousiast over de organisatie. Deze interessante middag werd afgesloten met een gezellige netwerk drink. De labo’s apprecieerden dit concept omdat het hun in de gelegenheid bracht om de tandartsen hun interne keuken te kunnen toelichten. Ze benadrukten dat er meer “leermomenten” moeten komen waar niet alleen de tandartsen de labo’s ontmoeten, maar ook de implantaat firma’s en de implantologen aanwezig zijn.

Wordt vervolgd…

 

Voor meer info: www.domaplatform.be