Studenten worden via sociale media beïnvloed omtrent esthetische ingrepen.

Tijdens een Spaans onderzoek, gepubliceerd door Nature, bleek dat minstens een derde van de deelnemende studenten meldde dat ze sociale media gebruikten om hun recentste esthetische tandheelkundige behandeling te onderzoeken.

 

Sociale media worden ondertussen steeds vaker door bedrijven gebruikt om hun producten en diensten te promoten. Dit gebeurt dus ook net zo zeer door  tandartspraktijken en de dentale industrie.

 

Het onderzoek betrof een online survey bij 504 volwassen studenten die reeds een esthetische ingreep lieten uitvoeren. Het merendeel van de deelnemers waren vrouwen (69%) en de laatste dentale esthetische ingrepen die zij lieten uitvoeren waren voornamelijk: whitening (21%) en orthodontie (zowel zichtbaar als onzichtbare orthodontie, 60%). De studenten waren overwegend (84,5%) jonger dan 26.

 

33,3% van de deelnemers gaven aan sociale media te hebben gebruikt met als doel informatie over een esthetische ingreep te verzamelen en 29,37% gaf aan hierdoor ook effectief te zijn beïnvloed bij hun keuze. Dit ligt in lijn met andere onderzoeken (zo stelde een ander onderzoek dat 41% van de deelnemers de sociale-mediapagina’s van de tandartspraktijk van hun tandarts hebben bezocht en 36% ook hun tandarts zelf op sociale media hebben gezocht).

 

Er werden geen significante verschillen gevonden tussen mannen en vrouwen. Andere studies toonden wel reeds aan dat vrouwen meer geneigd zijn om dentale accounts/profielen op sociale media te volgen.

 

De onderzoekers zijn van mening dat verder onderzoek nodig is naar de invloed van sociale media op patiënten, gezien het gebruik ervan ook enkel verder omhoog gaat. Hierbij word took aangegeven dat de content van hun tandartspraktijk ook effectief het meeste invloed heeft op de patiënten. Dit kan uiteraard zeer positief zijn aangezien dit normaliter correcte en wetenschappelijke informatie verstrekt en zo tot een betere mondgezondheid en hygiëne bij de patiënten kan leiden.

 

Anderzijds mag er echter niet vergeten worden dat niet alle content online door professionals wordt gemaakt en verdeeld. Door het gebrek aan inhouds- en peercontrole kan gemakkelijke verkeerde informatie worden verspreid en zelfs versterkt. Dit wordt ook frappant bevestigd door een recente waarschuwing vanwege de American Dental Association (zie ADA waarschuwt voor fake tandartsen die facings aanbieden)

 

Bron: https://www.researchgate.net/publication/384072649_Social_media_impact_on_students'_decision-making_regarding_aesthetic_dental_treatments_based_on_cross-sectional_survey_data).