De inrichting van een groepspraktijk in hartje Antwerpen

Aandacht voor ruimte, ergonomie én parkeergelegenheid

 

De praktijk van de Antwerpse tandartsassociatie “Kwadrant” langs de Kasteelpleinstraat werd alsmaar krapper, dus werd uitgekeken naar een nieuwe locatie. De belangrijkste vereiste voor het nieuwe gebouw was voldoende ruimte voor minimaal 6 stoelen. Momenteel werken hier immers zes tandartsen, één orthodontist en vier assistenten. Een andere essentiële voorwaarde was voldoende parkeergelegenheid. Dit laatste is geen evidentie in Antwerpen. Met wat geluk kon men vrij snel een oud kantoorgebouw op de kop tikken langs de Brialmontlei, tegen een betaalbare prijs. Het pand bevindt zich op minder dan één kilometer van de oude praktijk. En heeft parkingmogelijkheden zat.

 

Het pand werd aangekocht eind 2006. Toen had men nog geen definitief plan over hoe de praktijk er zou gaan uitzien. In februari 2007 zijn de werken gestart en minder dan één jaar later is de praktijk operatief.

 

Oorspronkelijk werd de praktijk enkel op de gelijkvloers voorzien met twee kabinetten vooraan en vier achteraan. Na wat denkwerk werd besloten om een tweede verdieping in te nemen, wat achteraf gezien de beste oplossing was. Het resultaat is een heel ruime praktijk met een grote balie en wachtzaal en voldoende plaats voor maar liefst acht stoelen. Verder moest er ook een grote wachtzaal zijn, alsook een kabinet voor louter chirurgiewerk en een vergaderzaal, kitchenette en verkleedruimte.

Voor minder mobiele mensen werd ook een lift voorzien.

 

Bij Kwadrant wordt gewerkt met een balie-assistente, omloopassistente en stoelassistentes. De mensen mogen elkaar niet voor de voeten lopen, dus moest het plan volgens dergelijk werksysteem worden uitgewerkt.

Bij de inrichting van een tandartspraktijk mag je niet alleen oog hebben voor het kabinet alleen. Een assistente moet ook de nodige werkruimte hebben. Zo voelt ze zich beter in haar vel en kan ze prettiger werken. Een ruime balie was dus geen overbodige luxe.

 

Stappenplan

 

De architect voorzag de nodige ruimten. Daarna bestudeerden de mensen van Denta waar er perslucht, water, afzuiging en elektriciteit moest komen. Dit zijn cruciale elementen binnen een praktijk. Fouten zijn uit den boze. De hele praktijkinrichting is in zowat 32 stappen verlopen. Belangrijk is om na elke stap te controleren of alles klopt vooraleer aan de volgende stap te beginnen.

 

Het hele gebouw werd tot op de ruwbouw gestript. Fundamenteel werden geen grote wijzigingen aan het gebouw aangebracht. Tussen het gelijksvloers en de eerste verdieping werd een “vide” gemaakt waardoor men een heel open gevoel krijgt. Centraal op de benedenverdieping werd een patio gecreëerd. De lange gang naar achteren loopt volledig langs de binnenmuur. Zo konden er vier kabinetten worden gemaakt langs dezelfde kant. Dit geeft als voordeel dat een tandarts op twee stoelen kan werken die net naast elkaar staan en de assistente altijd in de buurt is. Op het einde van deze gang bevinden zich de vergaderruimte, kleedkamer, RX-ruimte en het sterilisatielokaal. Het vierde kabinet is nog niet volledig ingericht. De leidingen liggen klaar maar het kabinet wordt voorlopig gebruikt als stockruimte.

Er is later voldoende ruimte in kelder voor stock. Het dagelijks materiaal wordt bewaard in kasten in de sterilisatieruimte en overloop.

 

Op de bovenverdieping is er mogelijkheid voor drie kabinetten, één chirurgielokaal en een sterilisatieruimte. Voorlopig zijn 2 kabinetten en chirurgie volledig ingericht. In de vierde praktijk liggen alle leidingen klaar maar deze wordt voorlopig gebruikt als bureau. De chirurgiepraktijk paalt aan een gewoon kabinet. De volledige voorbereiding voor de chirurgie gebeurt in dit kabinet, wat veel rustiger en aangenamer is voor de patiënt.

In de chirurgische ruimte werd de afzuiging gemonteerd op de tussenmuur en hangt dus los van de stoel.

 

Opvallend zijn de deuren: in het hele gebouw vinden we - behalve de voordeur - alleen maar schuifdeuren in berkenhout terug, hetzelfde hout trouwens als de trap, leuning, balie, tafels enz.

De schuifdeuren staan trouwens meestal open. Hierdoor heeft de patiënt geen beklemmend gevoel.

 

Iedere verdieping heeft zijn eigen sterilisatieruimte. Dit betekent twee aparte circuits met telkens een eigen afwasmachine en sterilisator. Zo vermijdt men nodeloos heen- en weergeloop. Ergonomie is voor de mensen van Kwadrant een voornaam punt.

 

Bij de uitgang bevindt zich één schakelaar waarmee alle elektrische circuits kunnen worden uitgeschakeld. Behalve uiteraard die van de sterilisatieruimten, de stopcontacten in de kasten en de pc’s. Met één druk op de knop worden alle lichten, stoelen, muziek en compressoren uitgeschakeld.

 

In de kelder zit het technische hart van de praktijk. Hier vinden we de afzuigingen voor de verschillende stoelen, drie compressoren. Er is ook een patchkast aanwezig waar men centraal alles kan organiseren. Ieder kabinet of plaats heeft speciale UTP- aansluitingen. Vanuit de patchkast kan worden geprogrammeerd of die aansluiting dient voor muziek, telefoon, internet of dergelijke meer.

De IT-technicus kan van op afstand de computer overnemen om zo problemen op te lossen.

 

Als muziekinstallatie werd gekozen voor één centrale MP-3 speler. Hierop staat voldoende muziek voor een hele werkweek. In ieder kabinet kan het volume apart worden geregeld.

 

Er werd geopteerd voor een airco en verwarming in één. Een ander handigheidje zijn de ventilatiebuizen die voorzien zijn in de muren. Die moeten zorgen voor de ventilatie in het hele gebouw. In de chirurgieruimte is een speciale filter gemonteerd waardoor men quasi bacterievrij kan werken. De ventilatie en de bacteriefilter zijn momenteel wel nog niet actief.

 

Er werd ook een praktijkmanager aangesteld die een halve dag per week enkel bezig is met de financiën, het personeelsbeleid, enz. Een echte noodzaak, volgens de vennoten van Kwadrant.

 

In de vorige praktijk was in elk kabinet een kunstwerkje te zien. Dit moet ook in de Brialmontlei geïntegreerd worden. De patiënten weten dit extraatje erg te waarderen. “Kunst heeft zijn nut”, weet tandarts Geert Steukers. “Het is een rustpunt binnen het klinische karakter van een tandartspraktijk”.

 

De algemene indruk die men heeft is een klinische, strakke praktijk die toch een zekere speelsheid en gezelligheid uitstraalt. Elementen die hiertoe bijdragen zijn het lichte hout, de ronde gaten in de trapwand, de betrekkelijk lage plafonds, enz.

 

Snel en efficiënt verhuizen

 

De hele verhuis heeft niet meer dan drie dagen in beslag genomen. Eerst werd al het nieuwe materiaal geplaatst en daarna de bestaande stoelen verhuisd en geïnstalleerd.

 

Als tip geven de mensen van Kwadrant graag het volgende mee: kies een goede IT-man. Een goede IT-er én goede materialen zijn de basis voor een optimaal georganiseerde tandartspraktijk.

 

Met de firma Denta wordt al jaren op een zeer positieve manier samengewerkt. Vooral de service en de vakkennis worden erg gewaardeerd. “In een goed draaiende tandartspraktijk moet je kunnen vertrouwen op de firma die de materialen levert. Een goede technische ondersteuning is een absolute must."

 

Wanneer we vragen naar eventuele negatieve punten aan de praktijk wordt spontaan de PVC-vloer genoemd: vuil, strepen of vlekken zijn zeer goed zichtbaar. Maar dat is dan ook het enige minpunt in deze wel erg ruime en zeer goed georganiseerde praktijk!

 

Filip Lanzweert

 

 

Kadertje

Praktijkinrichting: Denta

Units: Ultradent